Overgangsalder

Overgangsalderen er kendetegnet ved nedsat hormonproduktion fra æggestokkene og dermed risiko for blødningsforstyrrelser, natlig svedtendens, hedeture, humørsvingninger, tørre slimhinder, inkontinens, led- og muskelsmerter, vægtøgning, hovedpine, træthed, indre uro, koncentrationsbesvær og nedsat sexlyst.
Der er stor individuel forskel fra kvinde til kvinde på hvor udtalte symptomerne er.

Hvis symptomerne er så udtalte, at det påvirker livskvaliteten, kan man overveje at lindre dem med hormonbehandling.

Der er forskellige typer naturpræparater med planteøstrogener, som kan have en vis effekt, men desværre er der ingen kontrol med disse præparater, og vi ved ikke nok om, de muligvis kan være lige så skadelige som de kunstigt fremstillede.

Lokalbehandling med østrogen indført i vagina som enten stikpiller, creme eller ring kan lindre symptomer som tørre slimhinder, besvær med at holde på vandet eller hyppige blærebetændelser. Der er ingen øget risiko ved lokal hormonbehandling i vagina.

Hvis man ønsker lindring af de øvrige symptomer kan gives piller, plaster eller hormoncreme.
Så længe der stadig er blødninger, vil hormonbehandlingen bestå af en cyklisk behandling med menstuationsblødning hver måned.
Hvis der ikke har været blødning i minmum 1 år kan man forsøge at give blødningsfri behandling.

BIVIRKNINGER
Hormonbehandling efter overgangsalderen øger risikoen for bryst-, livmoder- og æggestokskræft, hjerte-karsygdomme/blodpropper samt galdestenssygdom.
Ny forskning viser dog, at der ikke ser ud til at være øget risiko for hjertekarsygdom de første 5 år af behandlingen, hvis den startes op, når man er igang med overgangsalderen. Der er tilmed nesat risiko for hjertekarsygdom i den periode.
Risikoen for livmoderkræft er ikke øget, hvis der gives kombinationsbehandling af østrogen og gestagen men udelukkende ved behandling med ren østrogen.

Risiko for blodprop er størst ved tabletbehandling, mens der ikke ser ud til at være øget risiko ved kvinder under 60 år, hvis behandlingen gives gennem huden som plaster, gel eller hudspray.

Der ingen forøget kræftrisiko ved lokalbehandling i vagina.

Mere fredelige bivirkninger kan ses i form af kvalme, brystspænding, væskeophobning og øget udflåd. De fleste vil opleve at disse bivirkninger mindskes efter 3 måneders behandling.
Vægtøgning er naturligt i forbindelse med overgangsalderen og kan opstå hvad enten, man tager hormoner eller ej.