Lichen Sclerosus

Lichen Sclerosus er en kronisk hudsygdom, som kan findes overalt på huden. Sygdommen kan opstå i alle aldre, men findes hyppigst hos kvinder omkring – og efter overgangsalderen.

Man kender ikke årsagen til sygdommen.
Lichen sclerosus er i nogle familier forbundet med autoimmune sygdomme, som for eksempel stofskiftesygdomme. Autoimmune sygdomme opstår som følge af, at kroppens immunforsvar producerer antistoffer imod noget af kroppens eget væv.
Lichen sclerosus er ikke en infektion og er ikke smitsom.

Symptomer:
.kløe – kan eventuelt forstyrre søvnen
.smårevner og sår – på grund af kløen
.sviende og brændende fornemmelse
.huden ser tynd, bleg og hvid ud – kan være pletvist eller ses i hele vulva ned til endetarmen
.afføringsproblemer og forstoppelse – hvis huden ved endetarmen er ramt
.sammenvoksninger og skrumpning af for eksempel de små kønslæber og forhuden på klitoris

Sygdommen kommer IKKE i skeden.

Diagnosen stilles ved undersøgelse af kønslæberne ved hjælp af et mikroskop og i nogle tilfælde må der tages en vævsprøve, som tages fra huden på kønslæben i lokalbedøvelse.

Behandling:
Der findes ingen behandling, som kan helbrede sygdommen, men længerevarende behandling med binyrebarkhormonsalve (steroidsalve) kan holde symptomerne nede.

Når diagnosen er stillet, vil du blive sat i behandling med STEROIDSALVE, som skal påsmøres de forandrede områder en gang dagligt i 4 uger, så hver 2.dag i 4 uger og herefter 2 gange om ugen i 1 måned mere.  Ved kontrol vurderes hvilken type vedligeholdelsesbehandling, der passer bedst til dig og dine symptomer.
Desuden anbefales daglig FEDTCREME fx Essex, Warming, Locobase eller lignende lindre symptomerne. Nogle har også gavn af at smøre med mandelolie eller E-vitamin olie.
Man bør undgå trusseindlæg, parfume og sæbe på den sarte hud og slimhinde.

Da patienter med Lichen Sclerosus har en let øget risiko for at udvikle celleforandringer på kønslæberne, bør du gå til kontrol hos din egen læge en gang om året, hvor der skal foretages gynækologisk undersøgelse.

Hvis der imellem kontrollerne opstår sår, som ikke heler eller tykke, hvide områder skal du kontakte din gynækolog og have tid til en ekstra kontrol.